Iskolánk e tanévben egy – számunkra új – nevelési-oktatási módszert vezet be: a KIP-et, azaz a Komplex Instrukciós Programot.
A módszer adaptációja, magyarországi viszonyokra vonatkozó átdolgozása, bevezetése Kovácsné dr. Nagy Emese nevéhez és a hejőkeresztúri iskolához fűződik.
Mit is jelent ez a program? A Komplex Instrukciós Program (KIP) egy olyan speciális kooperatív tanulási eljárás, mely a különböző társadalmi helyzetű, különböző képességű és teljesítményű gyerekek hatékony együttnevelését tűzte ki célul.A KIP a speciális kooperatív technika révén, sikerélményeken keresztül a tanuláshoz való viszonyt kívánja javítani. Mindezt olyan sokrétű csoportmunkára építő foglalkozások gondos előkészítésével valósítja meg, melyek a gyerekeket közös gondolkodásra és kreatív ötletelésre késztetik, a tanárnak pedig szellemi kihívást jelent a feladatok, témák kitalálása, előkészítése. A foglalkozás megkezdése előtt fontos a részfeladatok tisztázása, valamint annak megerősítése, tudatosítása a tanulókban, hogy „nincs közöttük olyan, aki mindenhez egyformán kitűnően ért, és azt, hogy mindenki talál olyan feladatot, amelynek a megoldására maradéktalanul képes. A foglalkozások során 3-5 tagú csoportokat alkotnak és a tanulók különböző feladatköröket (kistanár, beszámoló, jegyzetelő, anyagfelelős, rendfelelős) betöltve, egymás segítségére, egymás képességeire utalva gyakorlatias feladatokat/példákat oldanak meg a tananyag/tudásanyag elsajátítására. A közös feladatmegoldás során a gyerekek problémamegközelítési módszereket, feladat megoldási stratégiákat tanulhatnak egymástól. A feladatok nemcsak az írás, olvasás, matematikai készségekre épülnek, megoldásukhoz a kézügyességre, vizuális, térbeli tájékozódási és egyéb gyakorlatias készségekre is szükség van.
Mit jelent ez a módszer a hétköznapokban? A pedagógusok iskolánkban részt vettek egy felkészítő tréningen, ahol elsajátítottuk a módszer alapjait, de egy tanéven át mentorok is látogatják az iskolát, akik megnézik azt, helyesen alkalmazza-e a pedagógus a módszert, hiszen csak így lehet eredménye. A KIP-es órák mindig csoportmunkával kezdődnek, majd a csoportmunkára épülő egyéni feladatok következnek. Iskolánkban minden osztálynak hetente minimum két KIP-es órája lesz, de 3-4-nél nem több. Heti 2-3 órával egy fél év után már várhatók az alábbi eredmények:
– sikerélmény megszerzése, ezáltal az önbizalom erősödése
– saját értékek felismerése
– tanulási motiváció erősödése
– tanulmányi eredmény javulása
– magatartás javulása
– koncentráció erősödése
– konfliktusok csökkenése
– együttműködés javulása
Takácsné Szilágyi Erzsébet
intézményvezető