Előkészítő óra:
Az előkészítő szakaszban a tanulók megismerkedtek a történelmi Magyarország határaival, a trianoni békeszerződés következményeivel. Megismerték a magyarlakta területeket, különösen a szlovákiai magyarság múltjával és jelenével foglalkoztak. A tanulók prezentációt készítettek, valamint grafikonok segítségével a külhoni magyarsággal kapcsolatos adatokat elemeztek. Megismerkedtek a kirándulás útvonalával, természeti értékeivel, megbeszélték az esetleges nehézségeket, viselkedési szabályokat.
Kirándulás:
A tanulmányi kirándulás két fő célja: a szlovákiai magyarsággal, annak történelmével, történelmi emlékeivel való megismerkedés valamint az egykori történelmi Magyarország természeti értékeivel való ismerkedés. Az utazás első napján meglátogattuk a somoskői várat, megnéztük a Petőfi-kunyhót, valamint koszorút helyeztünk el az aradi vértanúknak állított emlékműnél. Ezután Rimaszombaton álltunk meg, ahol Blaha Lujza mellszobránál koszorúval, verssel emlékeztünk. Megnéztük Ferenczy István mellszobrát, Mikszáth emléktábláját, a Petőfi-házat, sétáltunk a Tompa Mihály téren. A helyi Baranta-csoporttal közös bemutatóra, majd beszélgetésre került sor. A rendkívül kedvezőtlen időjárási körülmények következtében (szakadó eső, hó) útközben tanulmányoztuk a Murányi várat, megbeszéltük annak történetét. Késve, az esti órákban érkeztünk a szállásra. A következő napok túrázással teltek. Ótátrafüredről indulva siklóvasúttal jutottunk el a Tarajkára, majd onnan túráztunk a Tarpataki- vízesésekhez, ahol megtekintettük a Magyar Kárpát-egyesület által létrehozott menedékházat, valamint a vízeséseket tanulmányoztuk geológiai, növény- és állattani szempontból. A Magyar Kárpát-egyesület által kijelölt ösvényen haladva eljutottunk a Lomnici -csúcs előtti állomásig, az 1754 méteren fekvő Kő-pataki tóig. Útközben megfigyeltük a hegység geológiai és természeti értékeit, a növényzet változását. Megtekintettük a tengerszemet, beszéltünk annak kialakulásáról, valamint fizikai ismereteinket gyarapítottuk az elhelyezett információs táblák segítségével (víz forráspontja, csillagvizsgáló). A Csorba- tónál megtaláltuk Szentiványi József emlékképét(szerepe volt a tó megmentésében), megnéztük a menedékházat, valamint az információs táblák segítségével, vetélkedő keretében, a gyerekek megismerték a tó kialakulását, élővilágát. Túráztunk a Poprádi-tóhoz, a menedékházat és az 1494 méter magasan fekvő tavat néztük meg. Nagy élmény volt tűző napsütésben és melegben hóembert építeni. Felkerestük a Lombkorona tanösvényt. A fenyőfák lombkoronája felett átlagosan 24 méter magasságban kanyargó ösvényt végigjárva lehetett felmenni, a 30 méter feletti magasságig emelkedő kilátóba, ahonnan csodálatos kilátás nyílt a környező hegyekre. A hazafelé vezető úton látogatást tettünk a világ egyik legjelentősebb jégbarlangjában, a Dobsinai-jégbarlangban, ami a Világörökség része. Megnéztük a betléri kastélyt, megismertük történetét. Utolsó állomásként meglátogattuk a Domica-barlang csodálatos cseppköveit. Az esti órákban érkeztünk Kunszentmártonba.
Értékelő szakasz:
Az értékelő szakaszban élménybeszámolók formájában elevenítették fel a tanulók a kirándulás főbb eseményeit. A kirándulás során készített fotók, jegyzetek, munkák áttekintése, a megszerzett, új ismeretek rendszerezése megtörtént. Megbeszélték, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a külhoni magyaroknak illetve összehasonlították a hazai és külhoni magyarok hagyományokhoz, ünnepekhez, kultúrához való viszonyát a tapasztaltak alapján.

Megszakítás