Szakmai beszámoló a HAT-KP-1-2022/1-000368-VAL-ELS/001 azonosítószámú, a Kunszentmártoni Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskol Muravidéktől a Júlia-Alpokig című pályázatról

Előkészítő foglalkozás:
Az előkészítő órán a tanulók megismerkedtek a tanulmányi kirándulás céljaival. Felelevenítették a történelmi ismereteiket a történelmi határokat, a határon túl élő magyarság földrajzi elhelyezkedését. Kiemeltük a magyarlakta területek közül a szlovéniai magyarságot, megismerkedtünk kultúrájukkal, múltukkal, jelenükkel. Prezentációk segítségével megismerkedtünk a kirándulás útvonalával, a helyszínek kapcsolódási pontjait a Magyarországgal, illetve a tantárgyi ismeretekkel. Felhívtuk a tanulók figyelmét a helyes viselkedési szabályokra, a 2 ország kultúrájának, szokásainak különbségeire, illemre.
Kirándulás:
A programban vállaltuk hogy Szlovénia magyarlakta területeit bejárjuk a természeti értékeket és a történelmi kapcsolódásokat felelvenítjük. Így a kirándulás során eljutottunk Lendvára, Mariborba, Celjére, Muraszombatra, a Bakónaki-tóhoz. Közben több kisebb helyen is megálltunk és ott is megnéztük a magyarsághoz kapcsolódó területeket. Lendván ellátogattunk a Vinárium-toronyhoz ahonnan megnézhettük egyszerre Magyarországot, Ausztriát, Szlovéniát és Horvátországot. Lendván megnéztük a Makovecz Imre által tervezett színház épületét. Majd ezután ellátogattunk a főtérre, főutcára ahol. Muraszombati látogatásunkkor megtekintettük a Szapáry kastélyt ahol megnéztük a kiállítást majd sétát tettünk a mögötte lévő parkban, és tovább haladva megtekintettük a Győzelem emlékművet. Celje-i kirándulásunk során megtekintettük a Szlovénia második legszebb várát amelyet a Csákyak, Zichyek és Bánffyk birtokoltak régen. Cejle főtere is gyönyörű főtere is sok látnivalót rejtett magában, és a régi utcákon sétálva meglátogattuk a város 20. századi történetét feldolgozó múzeumot. A természettudományos tantárgyakhoz kapcsolódva a Technopark múzeumba látogattunk, ahol a gyerekek különféle eszközöket próbálhattak ki a fizika kémia, és a digitális kultúra tantárgyakhoz kapcsolódóan. Az utolsó napon Mariborba látogattunk ahol a város főterét az óvárost és múzeumot tekintettük meg. A 1567-ben épült régi hídon (Stari Most) is átmentünk amelyet azóta is használnak. Látogatást tettünk a Bakónaki-tóhoz is ahol megnézhettük amelyet a Bakónaki patak felduzzasztásával hoztak létre. Szerencsékre most votl víz a tározóban. Felmentünk a csodaforráshoz és megnéztük a Szent-Vid kápolnát is.
Értékelő foglalkozás:
Az értékelő szakaszban a tanulók élménybeszámolói segítségével elevenítettük fel a kirándulás eseményeit. Átbeszéltük a tantárgyakhoz kapcsolódó megszerzett új ismereteket, rámutattunk mely tantárgyaknál fogják tudni alkalmazni a megszerzett tudást. A gyerekek véleményt alkottak a szlovéniai magyarság helyzetéről, életéről. Kiemeltük a jól érzékelhető különbségeket. A tanulók által készített fotókból plakátokat készítettünk, melyeket kiállítva az iskola folyósóján, lehetőséget adtunk az iskola többi tanulójának is az utazás megismerésére.

Megszakítás